دسته‌بندی نشده

چگونه از کدر شدن جواهرات جلوگیری کنیم؟

انگشتر m

چگونه از کدر شدن جواهرات جلوگیری کنیم

چگونه از کدر شدن جواهرات جلوگیری کنیم؟ راه های مختلفی برای نگهداری از جواهرات وجود دارد، اما می دانستید که بعضی از این راه ها مضر هستند؟ بهترین راه برای نگهداری کردن از جواهرات، بستگی به عوامل مختلفی مثل جنس آن ها،نوع جواهرات و ارزش جواهرات دارد. در بعضی از موارد طریقه نگهداری کردن از جواهرات بسته به انتخاب شخصی است. آیا شما ترجیح می دهید که جواهرات شما در معرض نمایش باشند یا ترجیح می دهید خارج از دید باشند؟صرف نظر از ارجعیت شما، راهکارهایی برای مراقبت کردن از جواهرات شما وجود دارد.

برای اطمینان،جواهرات خود را تمیز و به دور از رطوبت نگه دارید.اگر راهنمایی بیشتری لازم دارید،راه کارهای پیش رو را انجام دهید تا سهوا به جواهرات خود آسیب جدی وارد نکنید.

جواهرات را از آهن آلات دور نگه دارید

در قدم اول،فهرستی از جواهرات خود تهیه کنید.چند تکه پارچه را تهیه کنید که جواهرات قیمتی،بدلیجات و نقره جات را از هم جدا کنند.شما باید بدلیجات را از نقره جات و جواهرات قیمتی جدا کنید.همچنین باید نقره جات را از جواهر قیمتی جدا کرد.این جدا کردن،باعث جلوگیری از کدر شدن فلزات، موقعی که به یکدیگر مالیده می شوند،می شود.

مطمئن شوید که جواهرات تمیز و به دور از رطوبت هستند

قبل از انبار کردن جواهرات،مطمئن شوید که جواهرات تمیز و به دور از رطوبت هستند.رطوبت می تواند باعث کدر شدن فلز و باعث خراب شدن زودتر جواهرات بشود.برای مثال: اگر شما گردنبند نقره را در باران به گردن آویختید،مطمئن شوید که بعدا آن را خشک کنید.

پیشنهاد می کنیم جواهراتی را که بیشتر از یک هفته استفاده نمی شوند، تیرگی آن ها را برطرف کنید.انبار کردن جواهرات کثیف برای مدت طولانی (صرف نظر از نوع جواهر)، می تواند باعث کدر شدن پیش از موعود و کدر شدن زیاد از حد شود. همچنین،انبار کردن جواهرات کدر شده و جواهرات تمیز،می تواند باعث کدر شدن سریعتر جواهرات تمیز شود.

بیشتر جواهرات را با روش زیر می توان تمیز کرد:

. چند قطره مایع ظرف شویی را با آب ولرم مخلوط کنید

. جواهرات را به دقت در آن فرو ببرید

. از یک مسواک نرم جهت از بین بردن کثیفی استفاده کنید

. با یک پارچه تمیز جواهرات را خشک کنید

. با یک دستمال پاک کننده ی مخصوص جواهرات،لکه هارا پاک کنید

سطح رطوبت را پایین بیاورید و دما را در یک درجه ی ثابت نگه دارید

رطوبت بالا،عامل اصلی بالا رفتن سرعت کدر شدن جواهرات است. اگر در آب و هوای مرطوب زندگی می کنید،ممکن است متوجه شده باشید که جواهرات شما در فصول تابستان زودتر کدر می شوند.در جایی که جواهرات شما قرار دارند، از کولر یا دستگاه رطوبت گیر استفاده کنید.همچنین می توانید برای جذب رطوبت برای جای جواهرات خود از سیلیکا ژل استفاده کنید.

در قدم بعد، یک نقطه از خانه ی خود که دمای ثابت دارد پیدا کنید. برای مثال:جواهرات خود را، رو به روی جای تهویه هوا قرار ندهید. هرچقدر دما ثابت باشد بهتر است.جعبه جواهرات خود را داخل یک کمد که تاریک و خنک است، نگهداری کنید.همچنین می توانید قفسه جواهرات خود را به در داخلی کمد آویزان کنید.

جواهرات ارزشمند خود را در یک جای تاریک و خشک قرار بدهید

بهترین حالت نگهداری نقره جات،گذاشتن آن ها در جعبه هایی است که داخل آن ها از نخ ساخته شده است. نخ باعث جذب رطوبت می شود و از کدر شدن پیش از موعود جلوگیری می کند.برای جواهرات بزرگ،بهتر است آن ها را به صورت جداگانه، در پارچه های مخصوص نگهداری از فلز، پیچیده شوند که از مواجه شدن آن ها با هوا، کاسته  شود.

در این صورت،باید خاطر نشان کرد که چه جواهراتی را در اختیار دارید و هوشیارانه آن ها را بپوشید.حتی با نگهداری کردن اصولی،نقره جات حداقل به دوبار پاک کردن در سال احتیاج دارند.نباید نقره جات را بیش از حد تمیز کرد چون که این کار می تواند مخرب باشد.

جواهرات ارزشمند باید در جای امن قرار بگیرند. به طوری که از دید دزدان به دور باشند.همچنین نگهداری کردن جواهرات، در جایی که در معرض مستقیم نور خورشید نباشد، ضروری است. چون که بعضی از سنگ های قیمتی اگر به مدت طولانی در معرض نور ماوراء بنفش باشند،می تواند آسیب ببینند.همه ی جواهرات قیمتی را نباید در جای مخصوص قرار داد. یک جا در کشو یا کمد خود برای جواهرات داشته باشید که جواهراتی مثل حلقه ازدواج یا گوشواره  خود که هر روز از آن ها استفاده می کنید،در آنجا نگه دارید.

سعی کنید عادت پیدا کنید که جواهرات خود را در یک جای مشخص قرار بدهید چون این کار احتمال گم کردن آنها را کمتر میکند.

نکته های مفید برای نگهداری جواهر:

. جواهرات را طوری جایگذاری کنید که جواهرات تماسی با هم نداشته باشند.الماس ها، توانایی خراشیدن سنگ های قیمتی و فلزها را دارند.

. مروارید ها را در جعبه های چوبی که داخل آن ها پارچه های نخی دارند،نگهداری کنید.هرگز مروارید ها را در کیسه پلاستیکی یا جعبه های پلاستیکی قرار ندهید چون پلاستیک در صورت برخورد با مروارید،می تواند باعث خراب شدن آن بشود.

. جواهرات ارزشمند را درون گاو صندوق یا در یک جای غیر محسوس قرار بدهید.

زیورآلات بدلی خود را درجایی قرار بدهید که در معرض دید باشند

بدلیجات معمولا اگر در دید باشند، مشکلی ندارد. این کار باعث به چشم آمدن بیشتر آنها می شود.بعضی از متخصصان بر این باورند که بدلیجات باید در معرض دید قرار بگیرند که شما فراموش نکنید چه جواهر هایی را دارا می باشید.این کار باعث می شود که شما متمایل به پوشیدن آنها بشوید.گشتن داخل جعبه جواهرات وقت صبح، موقعی که دارید برای کار آماده میشوید،اصلا خوشایند نیست.

با این وجود،اگر می خواهید که بدلیجات را برای مدت طولانی استفاده کنید،همان کارهایی را که برای مراقبت از جواهرات ارزشمند انجام می دهید،برای بدلیجات نیز انجام بدهید. اگر ممکن است جواهرات را از برخود با سطح داخل جعبه جلوگیری کنید و مطمئن بشوید که رطوبت را پایین و دمای هوا را ثابت نگه دارید.

راهکار برای نگهداری از بدلیجات:

. گردنبند ها را از تنیدن بهم جلوگیری نمایید

. یک جعبه از قاب قدیمی درست کنید

. از چنگک های فلزی برای نگهداری از گردن بند استفاده کنید

. از جعبه تخم مرغ برای سازماندهی به گوشواره ها استفاده کنید

نکته ای برای جواهرات:اگر از تیره شدن بدلیجات خسته شدید،بدلیجاتی را انتخاب کنید که از روکش رودیوم ساخته شده باشند.رودیوم فلزی است که هرگز تیره نمیشود.رودیوم تنها در صورتی تیره میشود که روکش آن جدا بشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *